ÎNTÂI NE VEDEM

mihaela-radulescu

(abia apoi ne auzim, ne cunoaştem, ne mirosim, ne pipăim, ne întrebăm…)

Într-o lume în care totul e de vânzare, imaginea poate fi cheia succesului sau telecomanda viitorului…

Despre imagine cred că se poate vorbi din două unghiuri diferite de abordare: imaginea „oglindă”, care „povesteşte” exact realitatea, şi imaginea „ambalaj”, inventată pentru atingerea imperioasă a unor ţeluri bine determinate.
Imaginea „oglindă” este rareori întâlnită. Puţini oameni sunt exact ceea ce par a fi. Cel mai cinstit ar fi să recunoaştem că nu avem întotdeauna suficiente elemente ca să-i putem „desena” pe cei pe care îi vedem la televizor în dezbateri politice, competiţii sportive, prestaţii artistice sau, pur şi simplu, vorbind în fața noastră.

Imaginea „ambalaj” (am numit-o aşa pentru că ambalajul vinde marfa, dar şi pentru că e mereu aranjat, frumos colorat şi greu de desfăcut) este cel mai des întâlnită. Fie că e vorba de showbiz, de politică, de televiziune, fiecare încearcă să-şi construiască o imagine în deplină armonie cu obiectivul vizat. Până aici, nimic rău. Problema începe atunci când fiecare crede că ştie exact ce-i trebuie şi că n-are nevoie de sfaturile nimănui. Iarăşi pare în regulă, atâta vreme cât cei care în America se numesc image-maker încă nu există la noi, cu acte şi credibilitate în regulă. Totuşi, sunt tentată să cred că unii candidaţi din ultima campanie electorală au apelat la serviciile unor specialişti, probabil din străinătate, cel puţin la capitolul vestimentar.

Şi bine au făcut, pentru că ani de zile m-a urmărit imaginea unui distins parlamentar român, reprezentant al ţării noastre la Strasbourg. Călătoream în acelaşi avion, eu cu două rânduri mai în spate. Îi vedeam şosetele de nailon rărite la călcâie, iar când a adormit, o mână i s-a lăsat peste scaun: purta ghiul şi avea o unghie lungă la degetul mic…
Exemple de prost gust sunt peste tot. Ba mai mult, ziariste cu pretenţii de critici de modă laudă, în rubricile lor, toate ţoapele vestite ale ţării – şi când, în sfârşit, cineva apare îmbrăcat după cele mai sofisticate trenduri internaţionale e catalogat ca prost îmbrăcat. Între timp s-au mai schimbat şi lucrurile, şi comentatorii de modă, au mai apărut stiliștii ca Dana Budeanu, Maurice Munteanu, Domnica Margescu, Ovidiu Buta.., au mai apărut trendsetter-ii autentici…

Capitolul vestimentar este un element important al imaginii. Dar contează şi cum te coafezi, cum te fardezi, ce bijuterii porţi, unde eşti văzută, cu cine, despre ce vorbeşti, ce preocupări ai în timpul liber… Vreţi imagine? Una bună? Aveţi de muncit.

Pentru că la noi… sunt codri verzi de brad şi fetele mai merg încă la discotecă în taior, ca să arate ce „doamne” sunt. Mai sunt, încă, bărbaţi distinşi cu şosete albe la costum negru. Doamnele mai poartă cocuri din „epoca de aur” sau se oripilează la vederea unor blugi sfâşiaţi asortaţi la o bluză elegantă. O ziaristă cu vechime – dar şi cu mult praf în ochi – comenta negativ ţinuta Loredanei Groza la o petrecere mondenă tematică (anii ’80), fără să priceapă că e singura care nu dă greş niciodată când iese din casă, când apare pe o scenă, la o emisiune, într-un nou videoclip. Aceeaşi cronicară-„buticară” zicea însă că Bianca Brad avea o coafură „foarte elegantă”, când de fapt noi vedeam o varză aşezată în moalele capului şi tăiată fideluţe pe margini, ca la agapele de după congresele măreţului partid.

M-as opri cu exemplele, pentru ca nu e domeniul meu de exprimare, ci doar lumea in care muncesc. Va atrag atentia ca nici Dana Budeanu, nici Raluca Bădulescu, nici Ovidiu Buta nu au ceva personal de împărţit cu vedetele pe care le critică, ci doar cu ţinutele lor eronate sau anacronice. Dar, starurile de astazi mai au timp să înţeleagă şi, sper, vor găsi şi timpul necesar să-şi revizuiască abordarea vestimentară. Le-aş face multor vedete abonament la revista Elle şi nu le-aş lăsa să apară în lume decât după ce şi-au angajat un stilist veritabil – că, har Domnului, există câţiva şi la noi…

La prima vedere – cu mici excepţii, lăudabile, dar neînţelese –, imaginea, în compartimentul vestimentar, se zbate, în lumea showbiz-ului autohton, între două stiluri: „sexy-bătător-la-ochi” şi „musai-elegant”. Confuzia purtătoarelor de astfel de ţinute e maximă, ca şi confuzia privitorilor. Iar cei care află că, pe alte meleaguri, fanii îşi copiază idolii sunt năuciţi de oferta de pe piaţa românească: să-mi pun un năvod pentru peşte dacă-mi place Anda Adam, să mă îmbrac sobru şi elegant dacă-mi place Paula Seling? Să port rochiţe de epocă, cu crinolină şi pantofi albi dacă-mi place Andreea Marin, să-mi cumpăr materiale de la raionul de feţe de masă dacă-mi place Marina Almăşan, sa nu mă îmbrac mai deloc, dacă-mi place Daniela Crudu ?!:))Şi cine ştie câte zbateri de genul acesta or fi în creierele fanilor, care, până la urmă, se îmbracă tot ca… Madonna, Sarah, Sienna, Kate Moss, Victoria, Loredana and so on….

Dacă nu mai vreţi să treceţi neobservate şi aţi ales să ieşiţi în evidenţă, ocupaţi-vă de imaginea voastră. Chiar dacă nu sunteţi o persoană publică. De multe ori, soţiile personalităţilor de la noi sunt deficitare la capitolul imagine, considerând că „e numai treaba lui”. Greşit! Ba mai mult, l-aţi ajuta considerabil dacă v-aţi strădui mai serios să aveţi o apariţie demnă de remarcat şi dacă nu l-aţi lăsa să iasă din casă în cazul în care cravata şi cămaşa constituie un cuplu insuportabil…

Şi mai uitaţi-vă puţin la câteva femei care ştiu ce înseamnă imaginea, ce înseamnă să fii la modă, să te adaptezi la împrejurări. N-ar strica s-o urmăriţi pe Loredana sau Corina, care îndrăznesc să abordeze stiluri vestimentare inedite, dar foarte reuşite, pe Andreea Esca,care-si conserva minunat imaginea complexa de femeie de cariera si mama, pe Roxana Voloşeniuc care pare sa fi inventat nu numai acuratetea stilului personal , dar și dependența de specialistul în modă…. Simpla lectură lunară a revistei ELLE vă e cel mai bun ghid de stil și adaptare la tendințe. Probabil că există multe alte exemple pe care le-am omis – dar, cu certitudine, acestea sunt câteva repere de la care puteţi porni construcţia propriei imagini. Ele ştiu ce se poartă, ştiu ce au de făcut, ştiu ce li se potriveşte. Ele au personalitate. Şi atitudine. Şi stil.

Şi încă o dată: imaginea pozitivă nu te face mai bun. Dar te ajută să fii mai vizibil și să arăți și altora cine ești, cu adevărat. Şi asta e foarte important, în anumite contexte…

Tag-uri: , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

Articole similare

Trending

Lista zilei

Must read

Subscribe Newsletter
* indicates required