Cum transformi stresul în fericire?

Stress

Orice responsabilitate, fie că e vorba despre muncă, facultate sau familie, te umple de stres. Zilnic suntem bombardaţi de task-uri venite din toate părţile şi devenim stresaţi. Dacă stresul ne face nefericiţi, morocănoşi şi ne epuizează, atunci mai puţin stres o să ne facă fericiţi? Nu chiar.

Potrivit studiilor recente, e foarte greu să renunţi la stres şi să devii brusc fericit. Ca să înţelem de ce, trebuie, în primul rând, să învăţăm mai multe despre aceste două stări.
Emoţiile se nasc din interpretările sentimentelor pe care le avem deja. Există trei dimensiuni ale emoţiei: valenţa, intensitatea şi motivaţia.

Valenţa se referă la natura sentimentului. Suntem plini de sentimente negative sau pozitive? Evident, stresul intră în categoria sentimentelor negative şi fericirea la sentimente pozitive.

Intensitatea este puterea cu care simţim. Ca să înţelegeţi la ce se referă, faceţi apel la comparaţia: entuziasm versus plictiseală. Dacă suntem stresaţi atunci intensitatea e minima, deşi uneori poate fi puternică. La fel şi în cazul fericirii. Trăim lucrurile amestecat, depinde de persoană. Depinde de cât de puternic trăieşti în general momentele fericite şi momentele stresante din viaţa ta.

Şi ajungem la a treia şi cea mai importantă dimensiune, şi anume : motivaţia. Ca oameni, avem două sisteme de motivaţie: sistemul de apropiere şi sistemul de evitare. De exemplu, activităţile solicitante de la locul de muncă.

Vi s-a întâmplat să nu vă îndepliniţi sarcinile decât atunci când se apropie deadline-ul? Înseamnă că sistemul dumneavoastră de evitare a intervenit. Inconştient aţi considerat deadline-ul ca pe ceva negativ şi, deci, l-aţi inclus în sistemul de evitare. Acelaşi lucru se întâmplă şi atunci când aveţi o problemă sau atunci când sunteţi stresat. Poate că nici nu realizaţi că sunteţi stresat pentru că aţi activat sistemul.

Să vorbim puţin şi despre sistemul de apropiere. Aici intră şi voinţa şi sensul pe care îl cunoaştem cu toţii al motivaţiei: suntem motivaţi să facem ceva pentru că vrem să obţinem rezultatele şi meritele mai repede.

Concluzionând, cu cât se pune mai multă presiune pe cel de evitare, cu atât se măreşte intensitatea sentimentelor negative şi, aşadar, apare stresul.

Dacă credeaţi că fericirea înseamnă să nu fii stresat, vă înşelaţi. Diferenţele dintre fericire şi stres sunt următoarele: fericirea e un sentiment pozitiv şi aparţine de sistemul de apropiere.

Fericirea nu e rezultatul absenţei stresului. Dacă vrei să îţi transformi stresul în fericire, primul lucru pe care trebuie să îl faci este să eviţi să îţi activezi sistemul de evitare.

Spre exemplu: dacă îţi îndeplineşti sarcinile la muncă mai repede o să poţi să te bucuri de puţin timp liber sau dacă excelezi la muncă o să ţi se mărească salariul sau o să primeşti un bonus.

Astfel poţi renunţa de tot la sistemul tău de evitare prin transformarea task-urilor tale în obiective pozitive.

Aici sălăşluieşte fericirea adevărată.

Tag-uri: , , , , , , , , ,

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

Trending

Lista zilei

Must read

Subscribe Newsletter
* indicates required